Van Graskop naar Hoedspruit - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Linda en Kees - WaarBenJij.nu Van Graskop naar Hoedspruit - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Linda en Kees - WaarBenJij.nu

Van Graskop naar Hoedspruit

Blijf op de hoogte en volg Linda en Kees

19 November 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

(Eindelijk weer wifi, de verslagen komen dus wat vertraagd)
Gisteren om 10uur kwamen wij bij het Cheetah Breeding Cente, vlak voor Hoedspruit aan. In alle boeken staat "reserveren noodzakelijk" , maar het 1ste uur voor ons zijn 4 mensen met de rondleiding begonnen, en gelijk met ons schuift nog 1 oudere dame aan uit Alabhama. Het is hier super stil.
We krijgen uitleg over het hele centrum, ontstaan, reden van opzet, uitleg over de cheetahs zelf. Daarna op gamedrive door het park. We zien niet alleen veel cheetahs, maar ook andere met uitsterven bedreigde diersoorten, zoals wilde honden, die zich op nog geen meter afstand laten fotograferen.
Het is een discutable project. Er worden dieren gefokt, waar geen plek meer voor is om vrij te laten. Ze houden dus enkel de soorten in stand met "goede" genen, dus zonder inbreeding. Maar hun habitat is al verdwenen, door de mens. Zaten cheetahs vroeger in heel afrika en heel azie, nu hebben ze nog 2 kleine strookjes land in midden en oost afrika en een paar bosjes in azie. 1 cheetah heeft ongeveer 5000 hectare nodig om te jagen en te leven en om jongen groot te kunnen brengen. Een uitzichtloos en vreselijk verhaal.
Hetzelfde geldt voor de wilde honden, die gaan niet samen met boeren met schapen en geiten en worden zonder meer afgeschoten.

Na dit alles op ons in te hebben laten werken, gaan wij verder naar onze lodge. Hier worden wij opgewacht door 3 cheetahs, 2 broers en 1 zus van 3jaar oud. Wat een super ervaring, ze lopen hier vrij door het park ( zijn met de hand groot gebracht door onze Ranger Richard) maar jagen hun eigen kostje bij elkaar in het park. Zijn aaibaar en lopen de volgende ochtend alle 3 met ons mee op onze ochten wandel safari om 6uur. De kleine dame was in een hunting mode, maar heeft helaas niets gevangen. Het is prachtig om te zien als ze in jacht modus omschakelen bij het waarnemen van bv een Impala. Ook als wij stil staan, lopen ze ineens dwars door de groep omdat ze wat gezien hebben. Ons zien ze dan niet meer staan. Als je niet uitkijkt wordt je om geduwd. Ook lopen ze bewust tegen je aan onder het lopen, omdat ze graag , als een echte kat, gekroelt willen worden. Het spinnen is een hard gepur. Ze "praten" als vogels.
Als ik dit schrijf, komt Tommy (een van de broertjes) net in de schaduw onder het afdak liggen van het zwembad. Wat een prachige beesten.
Het was vroeg op, maar wat een ervaringen hebben we hier gehad, we hebben inmiddels afgestreept op onze lijst: olifanten, buffels, impala's, sabelbok, giraffen, leeuwen, waarvan 1 in een boom, panters, wrattenzwijnen, zebras, neushoorn met jong, krokodillen, nijlpaarden.
Gisteravond na het eten in de boma (ompaalde binnenplaats waar wij 'savonds eten bij kampvuur, om wilde beesten op afstand te houden) , hebben we op een uitkijk post vlakbij, een stel stekelvarkens bewonderd, die daar fruit gevoerd kregen. Dit zijn echte nacht beesten, de jakhalzen hebben we daar ook dichtbij gehoord, maar helaas deze avond niet gezien. Hopelijk hebben we vanavond meer succes.

De hele vakantie is tot nog toe een overtreffende trap aan ervaringen. En we zijn pas 4 dagen op pad. Vandaag voelt ook echt als vakantie, omdat we nu tussen de gamedrives bij zo'n 40C bij het zwembad liggen met 1 strak blauwe hemel met 1 prachtige cheetah tussen ons in.