Hluhluwe NP en een turtle tour - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Linda en Kees - WaarBenJij.nu Hluhluwe NP en een turtle tour - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Linda en Kees - WaarBenJij.nu

Hluhluwe NP en een turtle tour

Blijf op de hoogte en volg Linda en Kees

26 November 2012 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Nog vroeger uit de veren, 5.30 in de auot , het beloofd na de koude regen vandaag een hete dag te worden, willen we dieren zien, dan moeten we er voor de hitte zijn.
Het is een uur rijden over een vreselijk slechte weg, vol gaten, sommige zijn een autowiel groot en diep. Ook loopt hier heel veel vee los, geiten, koeien, kippen. En nog veel meer Afrikanen die allemaal een lift willen hebben, ze lopen hier heel wat af. Ook in de middel of niks lopen mensen lang de weg. Waarheen ? Waar vandaan ? Geen idee.
Maar lifters mee nemen is ons met klem ontraden, maar druist wel tegen je menselijke gevoel in, als je moeders kilometers ziet lopen met een kind op de rug door de regen.
Ook op plekken waar geen openbaar vervoer (lees minibus) komt, soms 30km van de bewoonde wereld, laten afrikanen ook hun eigen mensen staan, zelfs met open pick up truck. Want zo ver plaatsen veel mensen zich. Klim maar achterop.
Het blijft dubbel en eerlijk is eerlijk, ze vragen toeristen eigenlijk bijna nooit om een lift.

Voor 7 uur betreden wij het park, we besluiten aan de zuid kant te blijven. Ook hier is het dood en doodstil, komen ongeveer 10autos tgen. En man wat een mooi park, wij vinden dit nog mooier dan Kruger, ook al spotten we hier minder dieren. Heel divers landschap, meer bergachtig. Zo vreselijk mooi en dit is pas 1 Helft van een immens park. Na 5 uur spotten houden we het voor gezien, de temperatuur is inmiddels 29C, tijd om terug te gaan en een middag aan het zwembad te liggen, om 18,00uur worden we tenslotte opgehaald voor onze 6 uur duurende Turtle toer.

Ook deze toer, is super, met 10 man , wederom naar Cape Vidal, maar nu als avond toer en het strand op, nog eens 20km het natuurpark in. Hier komt niemand verder.
Het is de tijd voor de schildpadden om eieren te leggen, en wij hebben al snel een "rupsband" op het zand gevonden. Een jonge Loggerhead, is zo juist aan haar wandelgang begonnen tot boven de waterlijn. We wachten verder rustig af om haar vooral niet te storen in dit proces, ook moet ze het zand "proberen" voordat ze begint met graven.
Nadat ze half weg is met het gat, naderen we haar voorzichtig van achteren. We kunnen nu het graaf proces mooi volgen. Hoe is het mogelijk dat ze hun poten zobals schepjes kunnen gebruiken.
Na het graven , zo'n 20 min, begint het eieren leggen , ze zou zo'n 100-120 eieren moeten leggen, maar dit is een beginner en stopt na 20 wij zijn dan reeds vertrokken om haar rust te geven en gaan op het strand bij bijna volle maan eten. Na 20min zit ze nog net zo in trance, zonder dat er iets komt.
Uit eindelijk wordt ze toch wakker en gooit het gat dicht. Dit proces duurt zeker. Nog eens 20min, dus wij nemen nu foto's van de hele schildpad en laten haar verder met rust. Onze gids groet haar en zegt : tot over 2 weken.
Deze schildpadden komen in het broed seizoen 4-5x om de 2 weken terug om dit proces te herhalen. Een ervaren schildpad legt dus zo'n 500-600 eieren.
Slechts 1 op 1000 haalt volwassenheid om hier terug te komen en dat alleen duurt al 20 jaar.
Onze trip wordt op de terug weg afgerond met het zien van een zwarte neushoorn, eindelijk ! Om 0.00 uur liggen we na een nachttrip van 6uur eindelijk in ons bed.