Khao Sok NP - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Linda en Kees - WaarBenJij.nu Khao Sok NP - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Linda en Kees - WaarBenJij.nu

Khao Sok NP

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda en Kees

03 December 2015 | Thailand, Surat Thani

Vandaag op naar ons meest basic hotel op een van de grootste zoetwater meren in de wereld. In Khao Sok NP
Het zijn niet meer dan half open rieten hutjes, drijvend op bamboe en oude boomstammen. De looplanken voor de hutjes, zien er niet enkel gammel en verrot uit, ze zijn het achteraf ook.
We hebben een uurtje vrij om te zwemmen en af te koelen. Dan meteen na de lunch op pad voor een 3,5 uur durende tocht door de jungle naar een grot.
2 uur dachten wij, van en naar de grot, niets was minder waar...

Al glibberend en glijend door paden vol dikke modder, klimmen en klauteren, over woudreuzen heen, onder omgevallen bamboe bosjes door, 4 rivieren doorwaad, waarvan je bij een tot borst hoogte ging. Na een uur lopen komen we aan bij de grot, en blijkt dat we nu 1 uur dwars door de grot gaan. Hoofdlicht op en gaan. (Dat stond ff niet in ons programma omschrijving) Klimmen en klauterend, balancerend op richels, tot de nek door het water, tegen een waterval in omhoog. Spektaculair. Een smalle ingang verhuld een prachtige grot, met stalagmieten van wel 20m hoog en breed!
Duizenden vleermuizen, prachtige gekleurde grot spinnen, krekels, langpoot schorpioenen vergezellen ons onderweg, door een labyrint van gangen. Soms 10m breed, soms net genoeg om door te komen. Soms 20m hoog, soms net een grote rioolbuis om door te lopen, soms geheel vlak, soms met enkel grote keien in en onder water.
Echt een geweldige ervaring. Spannend, avontuurlijk en geheel onverwacht.
Na nog een rondje buiten om de grot heen, dezelfde weg glibberen en glijend terug. Na ongeveer 4x onder uit te zijn gegaan, komen we net voor donker terug bij ons resort.
Iedereen vies tot op het bot , dacht nog heerlijk te gaan zwemmen. Zo ook ik.
Echter na de derde loopplank zij deze krak en zak ik met een been tot halverwege weg door de planken. Oops. Ik dacht echt dat ik toen midden in de bush mijn bovenbeen zou breken of zou openrijten aan een roestige spijker.
Maar gelukkig niets van dit alles, snelle handen braken de rest vh rotte hout weg en hielpen mij uit deze precaire situatie. Er blijft niets verder over dan wat ondiepe schrammen en een enorm blauw en beurs boven been.
De loopplanken werden meteen vernieuwd en verstevigd, ik kreeg van alle kanten ontsmettingsmiddel en arnicakorrels aangeboden. De schrik zat er op de loopplanken goed in.
' s Avonds nog op nacht safari met de boot, maar daar hebben we niks gespot.
om 22 uur zou het kleine beetje licht doven wat daar was, maar om 21.30u was ik al onder zeil. Op een plank van een matras.

• 04 December 2015 - 15:26

Marian Gravemaker: